Zorginstellingen vaak onbereikbaar
Geschreven op 5 april 2013De afhandeling van klachten bij zorginstellingen is ver ondermaats. Dit komt met name door de slechte bereikbaarheid tijdens kantooruren. Op die tijdstippen is er namelijk, zo blijkt uit onderzoek van gezondheidsinstituut NIVEL, bij slechts één op de drie instellingen direct iemand telefonisch bereikbaar. Een ander probleem dat in ditzelfde onderzoek wordt aangestipt is het feit dat patiënten vaak onvoldoende bekend zijn met klachtenprocedures. Ook dit werpt weer een onnodige drempel op, waarbij de communicatie tussen ziekenhuis en patiënt stroef verloopt.
Contact na een medische fout
Wanneer de diverse zorginstellingen met elkaar worden vergeleken, dan komen de ziekenhuizen nog relatief goed uit de bus. Daar wordt immers in 40% van de gevallen een beller te woord gestaan. Bij privéklinieken betreft het 30%. Bij verpleeg- en verzorgingshuizen wordt slechts 24% van de inkomende gesprekken gelijk beantwoord.
Een mogelijke verklaring voor het voornoemde fenomeen is het gegeven dat ziekenhuizen werknemers in dienst hebben die gespecialiseerd zijn in klachtafhandeling. Zij zijn voor 80% in staat om hun specialisten de telefoon te laten beantwoorden. Dit, tegenover 20% binnen zelfstandige klinieken. Daar neemt vaker een directielid de klachten in behandeling, wat als vanzelfsprekend de efficiëntie en kwaliteit van de zorg niet ten goede komt.
Vaak wanneer u betrokken bent geraakt bij een medische fout wilt u graag in contact komen met het ziekenhuis voor erkenning en excuses. Door de gebrekkige communicatie en ontkenning van ziekenhuizen is het lastig de medische fout te verwerken. De letselschadespecialisten van Letselschade Test assisteren u bij het verhalen van uw letselschade op het ziekenhuis. Kom nu in contact met zo’n letselschadespecialist of doe zelf zéér eenvoudig onze korte Letselschade Test en weet direct of u in aanmerking komt voor een letselschadevergoeding!
« Terug naar het nieuwsarchief