Zijn slimme rijhulpsystemen de oplossing voor verkeersongelukken

Zijn slimme rijhulpsystemen de oplossing voor verkeersongelukken?

Geschreven op 28 februari 2024

Ieder jaar zijn er steeds meer snufjes beschikbaar voor onze auto’s. Zo zijn er vandaag de dag steeds meer auto’s uitgerust met een slim rijhulpsysteem. En deze kunnen de kans op een ongeval mogelijk flink verlagen, aldus het Data Analytic Centre. Het DAC maakt onderdeel uit van het Verbond van Verzekeraars, dat dit systeem heeft onderzocht met een enorm grote dataset. Hierbij kwamen twee systemen naar voren die het interessants zijn, welke we hier zullen bespreken.

Diverse ondersteuningen

De voornaamste systemen die naar voren kwamen zijn de botsingsdetectie en rijstrookondersteuning. Met dit systeem weerhoudt de auto de bestuurder ervan om buiten de lijnen op de weg te raken en zorgt het voertuig ervoor dat deze niet onbedoeld op de verkeerde rijstrook belandt.

Verplichte systemen

Vanaf 2022 zijn bepaalde rijhulpsystemen zelfs verplicht in nieuwe bedrijfs- en personenauto’s binnen Europa. Dit betreft onder andere een snelheidslimietherkenning, rijstrookondersteuning, dodehoekwaarschuwing en een autonoom noodremsysteem. Hoe meer auto’s zijn uitgerust met deze systemen, hoe veiliger we met zijn allen de weg op gaan.

Maken de rijhulpsystemen het rijden veiliger?

De individuele systemen helpen enorm met het voorkomen van verkeersongelukken. Het is echter niet aan te raden om de Adaptive Cruise Control en rijstrookondersteuning tegelijk te gebruiken, aangezien je dan geen actieve rol meer inneemt. Gebruik daarom de verschillende systemen los van elkaar. Mocht er zo op een moment iets fout gaan, dan bent u nog alert en kunt u direct ingrijpen.

De toekomst

Onderzoekers zien een toekomst voor zich waarbij iedereen in een zelfrijdend voertuig de weg op kan, echter is deze toekomst niet nabij. Zo zullen er over ongeveer 10 jaar genoeg auto’s zijn uitgerust met de rijhulpsystemen om op de snelweg te rijden in zelfrijdende voertuigen. De stad is echter nog een grotere uitdaging, aangezien de dynamiek hier veel chaotischer is en de rijhulpsystemen hier met veel meer prikkels te maken hebben.

Conclusie

De verschillende systemen kunnen volgens het Verbond van Verzekeraars mogelijk zorgen voor 30 tot 40 procent minder ongevallen in het verkeer. Uiteraard zullen er ook nieuwe wettelijke regels ontwikkeld worden voor het gebruik hiervan, aangezien het vooralsnog onveilig lijkt om in een zelfrijdend voertuig de weg op te gaan.

Ook het letsel dat wordt opgelopen in het verkeer zal hierdoor hopelijk verminderen. Heeft u toch letselschade opgelopen zonder hier zelf schuld aan te hebben? Neem dan contact op met de letselschadespecialisten om een vrijblijvend advies en kosteloze hulp te ontvangen.

« Terug naar het nieuwsarchief