Verzekeraars werken niet mee bij letselschade

Geschreven op 24 april 2017Gedragscode Behandeling Letselschade

De opstelling van verzekeraars is in de laatste jaren verhard wanneer het aankomt op zaken omtrent letselschade. Hierbij worden er regelmatig rechtmatige claims afgewezen en wordt bijna iedere zaak ernstig vertraagd, zo bleek uit onderzoek door EenVandaag.

Bij dit onderzoek heeft EenVandaag tientallen letselschadekantoren en -advocaten gevraagd naar hun ervaring met verzekeraars bij de afhandeling van letselschadezaken. De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor ons helaas een bekend verhaal. Verzekeraars zullen in veel gevallen niet meewerken en zullen vaak trachten om de uit te keren schadevergoeding zo laag mogelijk te houden.

Gedragscode Behandeling Letselschade

Verzekeraars hebben zich in 2012 gecommitteerd aan de vernieuwde Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). Hierin is opgenomen dat een letselschadetraject binnen een tijdsbestek van twee jaar moet zijn afgerond. Echter komt dit in de praktijk vrijwel niet voor.

De ondervraagde letselschadekantoren en -advocaten geven bijna unaniem aan dat verzekeraars regelmatig tot (heel) vaak zaken vertragen. Zo geeft een van de advocaten aan: “Van goed overleg is al enkele jaren geen sprake meer.” “Het is regelmatig matten.” Een collega van de advocaat stelt dat verzekeraars standaard alleen bij het dreigen met een juridische procedure in beweging komen. “Dan pas word je serieus genomen.”

GBL opgenomen in de wet

Dat verzekeraars zich niet aan de GBL houden, komt volgens de ondervraagden door het feit dat de gedragscode een ‘tandeloze tijger’ is. Wanneer de verzekeraar zich niet aan de gedragscode houdt, levert dat namelijk geen enkele sanctie op. Gekscherend wordt de GBL bij veel letselschadekantoren daarom de ‘Grote Boze Leugen’ genoemd.

De enige manier om de verzekeraars zich aan de gedragscode te laten houden, is het hanteren van sancties bij overtredingen. Alleen dan zal de gedragscode effectief zijn en zal het slachtoffer écht centraal komen te staan.

Machteloos tegen verzekeraar?

Als slachtoffer van een ongeval zonder juridische bijstand bent u vrijwel machteloos tegen een verzekeraar. U wordt simpelweg niet serieus genomen. Met een deskundig letselschadekantoor dat u bijstaat wordt de kans dat u succesvol een schadevergoeding claimt vele malen groter.

Wij bieden u gratis juridische hulp bij het claimen van uw letselschade. Dit doen wij kosteloos, omdat u volgens de wet recht heeft op deskundige hulp. Onze kosten dienen daarom te worden vergoed door de aansprakelijke partij. Neem dus gerust contact met ons op en leg uw zaak vrijblijvend aan ons voor. U kunt contact opnemen met onze juristen via het online contactformulier of via 085 – 500 6400.

Bron: EenVandaag.

« Terug naar het nieuwsarchief