Meer dodelijke slachtoffers fiets dan auto | Letselschade Test

Meer dodelijke slachtoffers fiets dan auto

Geschreven op 16 mei 2018

Het CBS heeft onderzoek gedaan naar het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen. Uit de cijfers van dit onderzoek blijkt dat het aantal dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen in 2017 iets is afgenomen ten opzichte van 2016. Zo kwamen er 16 personen minder om vorig jaar. Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat er in 2017 voor het eerst meer personen op de fiets dan in de auto omkwamen bij een verkeersongeval.

Aantal dodelijke verkeersslachtoffers

In 2017 kwamen er 201 inzittenden van een personenauto om in het verkeer. Het aantal overleden fietsers in 2017 lag voor het eerst hoger en kwam uit op 206 personen, het hoogste aantal in 10 jaar. De overige verkeersdoden bestonden uit 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel.

Veel fietsdoden bij ouderen en e-bike

Het grootste gedeelte (twee derde) van de dodelijke fietsongevallen bestond uit 65-plussers, terwijl er binnen deze groep de minste kilometers werden afgelegd. Opvallend is dat slechts 3 procent van de dodelijke fietsslachtoffers jonger was dan 18 jaar.

Een reden waarom er relatief veel 65-plussers overlijden op de fiets, is dat er in die leeftijdscategorie steeds meer op e-bikes wordt gefietst. Zo is in 2017 bij 65-plussers het aantal dodelijke ongevallen op een e-bike verdubbeld. In totaal zijn er vorig jaar 57 mensen verongelukt op een e-bike, dit is een kwart van alle fietsdoden.

Verschil mannen en vrouwen

Een opvallendheid is te zien in het verschil van het aantal mannelijke en vrouwelijke fietsslachtoffers. Tevens opvallend is dat dit aantal fietsdoden bij vrouwen is afgenomen en bij mannen juist toegenomen. Dit alles heeft ertoe geleid dat er in 2017 een significant verschil bestaat tussen de beide geslachten met 148 mannen en 58 vrouwen die zijn verongelukt op de fiets.

Naast een verschil in het aantal dodelijke fietsongevallen tussen diverse leeftijden en geslacht, lag dit ook per provincie uiteen. In tegenstelling tot Noord-Brabant, waar de meeste dodelijke fietsongelukken in 2017 plaatsvonden, waren Flevoland en Drenthe relatief gezien de veiligste provincies om te fietsen. Hiervoor is een duidelijke reden aan te wijzen; in deze provincies werd simpelweg minder gefietst.

Letselschade claimen bij een fietsongeval of ander ongeval in het verkeer

Naast dodelijke ongevallen, gebeuren er veel ongelukken waarbij letselschade wordt opgelopen. Dit heeft zéér vervelende gevolgen voor het slachtoffer. Wij staan deze slachtoffers kosteloos bij in het traject om een schadevergoeding te claimen.

Bent u slachtoffer van een verkeersongeval en bent u benieuwd of u recht heeft op een vergoeding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het online contactformulier!

« Terug naar het nieuwsarchief